Statut przedszkola

                                                                        STATUT
                                                               NIEPUBLICZNEGO
                                                                  PRZEDSZKOLA


                                                                 „ Bajkowy Dom”
                                                                      w Jabłonnie

                                                           Prowadzący: Ewa Szepel



1. Przedszkole działa na podstawie:
 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zmianami ),
 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z 2009 r. Nr 89, poz. 730),
 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2008 r. Nr 4, poz. 17)
2. Niniejszego statutu
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Przedszkole przyjmuje nazwę: Niepubliczne Przedszkole „BAJKOWY DOM”
2. Prowadzącą przedszkole jest Ewa Kobus zamieszkała w Łajskach przy ul. Suwalnej 16 D
3. Przedszkole jest zlokalizowane w Jabłonnie w dwóch miejscach adresowych: przy ul. Modlińskiej 103 B i ul. Modlińskiej 112.
4. Przedszkole posługuje się pieczątką o następującym brzmieniu:
Niepubliczne Przedszkole
„Bajkowy Dom”
05-110 Jabłonna, ul. Modlińska 103 B
tel. (022) 782 42 36
NIP: 524-212-97-92, REGON 012897707
5. Używane logo przedszkola:
6. Nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu.
3
§ 2.
II. Cele i zadania przedszkola:
1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie.
Celem przedszkola jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia
sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów
i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach
z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach
i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Cele te są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola.
1.2 Do zadań przedszkola należy:
1) tworzenie warunków do przestrzegania praw dziecka i ich przestrzeganie,
2) stwarzanie miejsca, w którym dzieci i dorośli czują się dobrze,
3) zapewnienie harmonijnego rozwoju psychofizycznego dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb,
4) zapewnienie warunków umożliwiających poznawanie i rozumienie życia w harmonii z przyrodą,
5) zapewnienie warunków sprzyjających rozwijaniu otwartości dziecka wobec siebie, innych ludzi, świata i wobec zmieniającej się rzeczywistości,
6) organizowanie różnorodnej aktywności dziecka: umysłowej, ruchowej, plastycznej muzycznej, słownej, konstrukcyjnej, opartej na zabawie,
7) kształtowanie czynnej postawy wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa oraz rozwijanie sprawności ruchowej,
8) zapewnienie prozdrowotnych warunków wychowania i opieki,
9) umożliwienie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
10) wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki
w szkole
a) pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, a w razie potrzeby podjęcia wczesnej interwencji specjalistycznej,
4
b) informowanie na bieżąco o rozwoju, zachowaniu, potrzebach i postępach dziecka,
c) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunku i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu,
1.3 Do zadań przedszkola i obowiązków każdego nauczyciela należy:
1) Właściwe zaplanowanie zajęć dziecka zgodnie z nową podstawą programową.
Cel: Troska o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci.
2) Prowadzenie obserwacji pedagogicznych: dokumentowanie tych obserwacji.
Cel: Poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci: opracowanie działań wspomagających.
3) Analiza gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
Cel: zgromadzenie informacji, które mogą pomóc:
- rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, aby mogli je w osiąganiu tej gotowości, odpowiednio do potrzeb, wspomagać;
- nauczycielom przedszkola przy opracowaniu indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej;
- pracownikom poradni psychologiczno – pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; 4) Zapewnienie opieki logopedycznej dla dzieci z zaburzeniami rozwoju
mowy;
Cel: Pomoc już na etapie przedszkola w korygowaniu i eliminowaniu zaburzeń mowy. Włączanie rodziców tych dzieci w proces korygowania rozwoju mowy.
5) Prowadzenie edukacji zdrowotnej wśród dzieci, rodziców i nauczycieli;
Cel: kształtowanie świadomości zdrowotnej dzieci oraz nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu; współpraca w tym zakresie z rodzicami, nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola;
6) Spójne oddziaływania wychowawcze;
Cele:
- systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych
i kształcących realizowanych w przedszkolu; zapoznanie rodziców z „Podstawą programową wychowania przedszkolnego” i włączanie ich do kształtowania u dziecka zalecanych tam wiadomości i umiejętności;
- informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach dzieci, a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności na jakie natrafiają;
- zachęcanie rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólne organizowanie i udział w imprezach, uroczystościach, wycieczkach i innych wydarzeniach, w których biorą udział dzieci;
7) Uwzględnianie w pracy dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej
dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz
posługujących się językiem regionalnym.
Cel: Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej.
8) Zaznajomienie nauczycieli z „Podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych” w zakresie I etapu edukacyjnego, a zwłaszcza klasy I szkoły podstawowej;
Cel: Poznanie wymagań i właściwe przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej;
5
2. Przedszkole realizuje zadania w następujący sposób:
1) zgodnie z arkuszem organizacyjnym zatwierdzonym przez osobę prowadzącą, zapewnia pełną obsadę pedagogiczną i administracyjno-obsługową,
2) organizuje różnorodną działalność edukacyjną prowadzoną przez wykwalifikowany personel pedagogiczny i specjalistyczny,
3) tworzy warunki materialne i organizacyjne do animowania różnorodnych sytuacji edukacyjnych i terapeutycznych poprzez:
a) aranżację sal wyzwalającą różnorodną aktywność dzieci,
b) urządzenie innych pomieszczeń dla dzieci i gabinetu specjalistycznego,
4) prowadzi pracę pedagogiczną według podstawy programowej zatwierdzonej przez MEN oraz opracowanych na jej podstawie programach wychowania przedszkolnego uwzględniających:
a) odmienną aktywność poznawczą dziecka,
b) twórczą aktywność dziecka (muzyczną, plastyczną, werbalną i ruchową) integrującą różne obszary edukacyjne,
c) stopniowe nabywanie umiejętności czytania, pisania oraz matematycznego myślenia,
d) podmiotowe relacje dziecka z otoczeniem, bazujące na jego możliwościach i wspomagające jego rozwój poprzez oferty wspólnych działań dzieci i nauczyciela,
e) otwartość programową i organizacyjną.
2.1 Nauczyciel może opracować, na bazie wspólnego programu określającego koncepcję pracy przedszkola, program własny uwzględniający zasady pedagogiczne, który będzie programem wspomagającym w realizacji podstawy programowej.
2.2 Podstawowymi formami działalności edukacyjnej są:
1) sytuacje wychowawczo-dydaktyczne (indywidualne, zespołowe i grupowe) organizowane przez nauczyciela,
2) zabawy dydaktyczne, badawcze, konstrukcyjne, ruchowe,
3) zajęcia specjalistyczne (logopedyczne, terapeutyczne organizowane przez logopedę i psychologa i terapeutę SI),
4) wycieczki, koncerty muzyczne, przedstawienia teatralne,
2.3 Przedszkole organizuje różne formy współpracy z rodzicami (opiekunami):
1) spotkania indywidualne, zespołowe, grupowe z nauczycielami oraz z różnymi specjalistami w zależności od potrzeb i zainteresowań rodziców,
2) zajęcia otwarte dla rodziców i z ich udziałem oraz warsztaty podnoszące świadomość pedagogiczną rodziców,
3) uroczystości, imprezy artystyczno-rekreacyjne, integrujące przedszkole z domem rodzinnym i środowiskiem.
2.4 Współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną oraz instytucjami i stowarzyszeniami edukacyjnymi, a także Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
2.5 Inspiruje nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji zawodowych i doskonalenia, jak również do zdobywania kolejnych szczebli awansu zawodowego poprzez:
1) studia wyższe i podyplomowe,
2) uczestnictwo w kursach, warsztatach, seminariach, zajęciach otwartych,
3) wewnętrzne doskonalenie nauczycieli w ramach rady pedagogicznej.
2.6 Przedszkole może prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną.
2.7 Na wniosek rodziców przedszkole może zorganizować naukę religii.
3. Zadania opiekuńcze przedszkole wykonuje odpowiednio do wieku dzieci i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem obowiązujących przepisów BHP.
6
1) przedszkole zapewnia opiekę dziecku od momentu oddania do odebrania go przez rodziców (prawnych opiekunów) lub osoby przez nich upoważnione – pełnoletnie. Osobą odpowiedzialną za dziecko w czasie jego pobytu w przedszkolu jest nauczyciel oraz pozostały personel w zakresie swojego działania,
2) dyrektor przedszkola powierza oddział opiece jednego lub dwóch nauczycieli w zależności od czasu pracy oddziału i obowiązującego pensum nauczycieli, które określa osoba prowadząca przedszkole,
3) w grupie dzieci 3-letnich jest zatrudniona pomoc nauczyciela, która pomaga w sprawowaniu opieki,
4) wszystkie zajęcia organizowane poza terenem przedszkola muszą być wcześniej uzgodnione z dyrektorem przedszkola, a nauczyciel jest zobowiązany przedstawić konspekt takiego zajęcia, cel, trasę wycieczki lub spaceru, oraz liczbę osób dorosłych z uwzględnieniem zasady, że na 10 dzieci przypada minimum jedna osoba dorosła,
5) wychowankowie są objęci ubezpieczeniem.
4. Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:
1) opiekę nad dziećmi przy przyprowadzaniu i odbieraniu z przedszkola sprawują rodzice (prawni opiekunowie) lub osoby pisemnie przez nich upoważnione zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo,
2) osoby nietrzeźwe nie mogą odbierać dzieci z przedszkola,
3) do przedszkola mogą uczęszczać dzieci zdrowe, o chorobie zakaźnej dziecka rodzice mają obowiązek powiadomić nauczyciela oddziału,
4) na prośbę nauczyciela w uzasadnionych przypadkach, rodzice są zobowiązani do dostarczenia zaświadczenia na piśmie od lekarza pediatry, stwierdzające zdolność dziecka do przebywania w przedszkolu,
5) nauczyciel oddziału ma obowiązek zgłosić rodzicom (prawnym opiekunom) stan dziecka wskazujący na chorobę.
5. Przedszkole organizuje zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci. Zajęcia takie są opłacane przez rodziców dodatkowo i mają charakter dobrowolny, a ich prowadzenie może być powierzone wyspecjalizowanym firmom. Osoba prowadząca zawiera umowy z wybranymi firmami. Zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci np. umuzykalnianie, teatr, nauka języków obcych, tańce, plastyka – prowadzone są na wniosek i koszt rodziców (opiekunów prawnych).
III. Organy przedszkola
§ 3.
1. Organami przedszkola są:
1) dyrektor przedszkola,
2) rada pedagogiczna,
1.1 Dyrektor przedszkola
1) Kieruje bieżącą działalnością wychowawczo - dydaktyczną oraz reprezentuje przedszkole na zewnątrz.
2) Sprawuje nadzór pedagogiczny, inspiruje nauczycieli oraz stwarza im warunki do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia, a także zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego.
3) Dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczycieli i nadaje stopień awansu
7
zawodowego nauczyciela kontraktowego.
4) Uczestniczy w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych na kolejne stopnie awansu zawodowego nauczycieli.
5) Realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji.
6) Sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez efektywne działania prozdrowotne.
7) Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola, odpowiada za ich prawidłowe wykorzystanie oraz organizację obsługi administracyjnej, finansowej i gospodarczej przedszkola.
8) Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
9) Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
a) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom przedszkola,
b) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników,
c) przyznawania dodatku motywacyjnego nauczycielom,
9) Dyrektor przedszkola współpracuje z radą pedagogiczną i rodzicami rodziców.
10) Dyrektor wstrzymuje wykonanie wszelkich uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
11) Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
12) W przedszkolu tworzy się społeczne stanowisko zastępcy dyrektora, który w razie potrzeby przejmuje te czynności wynikające ze statusu dyrektora, które są niezbędne dla właściwego funkcjonowania przedszkola.
1.2 Rada Pedagogiczna
1) Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
2) W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
3) W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział (z głosem doradczym) osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
4) Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
5) Zebrania rady pedagogicznej odbywają się według problematyki zadań planu rocznego oraz w miarę bieżących potrzeb.
6) Do kompetencji rady pedagogicznej należy:
a) współtworzenie i zatwierdzanie planów pracy przedszkola,
b) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
c) podejmowanie w porozumieniu z psychologiem uchwały upoważniającej dyrektora do skreślenia dziecka z listy wychowanków,
7) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu.
8) Rada pedagogiczna opiniuje:
a) organizację pracy przedszkola,
b) ramowy rozkład dnia.
9) Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
10) Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
8
11) Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także innych pracowników przedszkola.
1.3 Współpraca z rodzicami
1. Kontakty nauczycieli z rodzicami odbywają się w terminach ustalonych przez nauczyciela i rodziców
.
2. W przedszkolu nie funkcjonuje rada rodziców.
3. Nauczyciele na bieżąco wymieniają informacje o dzieciach z ich rodzicami.
4. Spory między rodzicami a personelem przedszkola rozstrzygane są przez dyrektora. Jeśli dyrektor jest stroną w konflikcie, to na jego miejsce jest powołany inny przedstawiciel – pełnomocnik prawny.
IV. Organizacja przedszkola
§ 4.
Statut przedszkola określa organizację przedszkola z uwzględnieniem § 5-8.
§ 5.
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
2. Dopuszcza się tworzenie oddziałów łączonych – 3-4 latków, 4-5 latków, 5-6 latków.
3. Liczba dzieci w oddziale nie powinna przekraczać 25. Liczbę dzieci w przedszkolu określił SANEPiD w opinii o pomieszczeniach lokalowych, w których funkcjonuje przedszkole.
§ 6.
1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu lub programów wychowania przedszkolnego, wybranych przez radę pedagogiczną i dopuszczonych przez dyrektora przedszkola. Dyrektor ustala zestaw programów wychowania przedszkolnego. Dyrektor przedszkola podaje do wiadomości rodziców informacje o zestawie programów wychowania przedszkolnego. Zmiany w zestawie mogą być wprowadzone w uzasadnionych przypadkach przez radę pedagogiczną, na wniosek nauczyciela lub rodziców, wyłącznie z początkiem roku szkolnego.
1.1 W przedszkolu ustala się, tzw. szkolny zestaw programów nauczania (art.22a i 22b ustawy o systemie oświaty oraz art. 7 ustawy nowelizującej);
1) Nauczyciel wybiera program wychowania przedszkolnego i przedstawia swoją propozycję do zatwierdzenia dyrektorowi.
2) Zatwierdzone przez dyrektora programy stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego obowiązujących w przedszkolu.
2. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
3. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
9
4. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo w przedszkolu powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat - około 15 minut,
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat - około 30 minut.
5. Zajęcia dodatkowe odbywają się poza czasem przeznaczonym na realizację podstawy programowej.
6. Zajęcia prowadzone w przedszkolu dokumentowane są w dziennikach zajęć.
§ 7
Przedszkole jest wielooddziałowe i znajduje się w dwóch miejscach adresowych.
§ 8
1. Organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola.
2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się:
1) czas pracy poszczególnych oddziałów,
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
3) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez Urząd Gminy Jabłonna.
§ 9.
1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem ustala szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Szczegółowe rozkłady dnia zawarte są w dziennikach zajęć poszczególnych oddziałów.
3. Ramowy rozkład dnia
Przedszkole dążąc do wszechstronnego rozwoju dziecka, w trosce o jego prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz właściwy przebieg wychowani i kształcenia w wieku przedszkolnym powinno zachować następujące promocje zagospodarowania czasu przebywania w przedszkolu, w rozliczeniu tygodniowym:
Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie, przy czym:
l.p.
Wymiar czasowy
Rodzaj zajęć
1.
Co najmniej 1/5 czasu
Zabawa dzieci:
( w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela)
10
2.
Co najmniej 1/5 czasu;
a w przypadku młodszych dzieci –
co najmniej 1/4 czasu;
Zajęcia na świeżym powietrzu:
(dzieci spędzają ten czas w o grodzie przedszkolnym, na boisku, w parku, itp., organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.);
3.
Najwyżej 1/5 czasu;
Zajęcia dydaktyczne:
(różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego);
4.
2/5 czasu
Zajęcia według uznania nauczyciela:
(nauczyciel może dowolnie zagospodarować ten czas, uwzględniając możliwości, zainteresowania, wiek dzieci, intensywność zajęć, w tej puli mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne;)
4. Szczegółowy rozkład dnia w przedszkolu, w tym ramy czasowe realizacji podstawy programowej oraz zajęć dodatkowych, określa dyrektor z Radą Pedagogiczną.
§ 10.
1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez osobę prowadzącą.
2. Statut przedszkola określa:
1) dzienny czas pracy przedszkola jest zgodny z arkuszem organizacyjnym na dany rok szkolny zatwierdzonym przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej,
2) czas przeznaczony na realizację podstawy programowej nie może być krótszy niż
5 godzin dziennie i określony jest w godz. 8.00 – 13.00 .
3) terminy przerw w pracy przedszkola ustalone są przez osobę prowadzącą dniami wolnymi od pracy w przedszkolu są dni ustawowo wolne od pracy,
4) Przedszkole prowadzi całodzienne żywienie dzieci.
5) Odpłatność rodziców za pobyt dziecka w przedszkolu obejmuje:
a) opłatę stałą - czesne za świadczone usługi z zakresu wychowania, nauczania i opieki nad dziećmi,
b) pełne koszty z tytułu wyżywienia dziecka,
c) opłatę za zajęcia dodatkowe wynikające z życzeń rodziców,
d) jednorazową, bezzwrotną opłatę wpisową.
11
3. Dzienną stawkę żywieniową ustala w wyniku kalkulacji dyrektor przedszkola, termin uiszczenia odpłatności za przedszkole ustala dyrektor przedszkola w terminie nieprzekraczalnym do 10-go dnia każdego miesiąca,
4. Miesięczne opłaty są wnoszone do sekretariatu na kwitariusze przychodowo ewidencyjne lub na konto przedszkola.
5. Dzieci mogą korzystać z mniejszej ilości posiłków,
6. Personel wnosi opłatę za żywienie według pełnej stawki.
V. Nauczyciele i inni pracownicy
§ 11.
1. W przedszkolu zatrudnieni są: dyrektor, nauczyciele i pracownicy administracyjno -obsługowi.
2. Pracownicy na wszystkich stanowiskach dbają o klimat i dobre imię przedszkolai, są współodpowiedzialni za realizację zadań przedszkola.
3. Wszyscy pracownicy są zobowiązani do przestrzegania zasad, przepisów BHP i p.poż.. Szczegółowy zakres czynności poszczególnych pracowników znajduje się w teczkach osobowych.
4. Zadania pracowników nie będących nauczycielami:
4.1 Do obowiązków kierownika gospodarczego należy:
1) prawidłowe zabezpieczenie majątku ruchomego, pieczęci i dokumentacji oraz środków pieniężnych otrzymanych do rozliczenia,
2) sprawowanie opieki nad całością pomieszczeń (sprzęt, wyposażenie),
3) współdziałanie z dyrektorem w sprawach związanych z utrzymaniem w należytym stanie tych pomieszczeń (konserwacja, remonty),
4) prowadzenie gospodarki finansowej, materialnej i żywieniowej przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami,
5) dokonywanie zakupów artykułów żywnościowych, środków czystości i sprzętu,
6) sporządzanie jadłospisów i raportów żywieniowych, przestrzeganie stawki żywieniowej,
7) nadzorowanie przyrządzania posiłków i przydzielania porcji żywieniowych dzieciom i personelowi,
8) przyjmowanie odpłatności za przedszkole oraz innych wpłat zależnie od potrzeby,
9) prowadzenie magazynu, dokumentacji magazynowej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
10) ścisła współpraca z księgowym,
11) prowadzenie ewidencji przedmiotów trwałych i uczestniczenie przy kasacji sprzętu i spisie z natury,
12) zbieranie opłaty za zajęcia dodatkowe,
13) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z organizacji przedszkola,
4.2 Do obowiązków kucharza należy:
1) punktualne przyrządzanie zdrowych i higienicznych posiłków,
2) pobieranie produktów z magazynu żywieniowego, kwitowanie ich odbioru w raportach żywieniowych i dbanie o racjonalne ich zużycie,
3) prowadzenie magazynu podręcznego,
12
4) pobieranie i przechowywanie zgodnie z przepisami prób żywieniowych,
5) utrzymanie w czystości przydzielonych pomieszczeń kuchennych,
6) dbanie o przydzielony sprzęt kuchenny,
7) współudział w sporządzaniu dekadowych jadłospisów,
8) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki.
4.3 Do zadań pomocy kucharza należy:
1) pomoc kucharce w przyrządzaniu posiłków,
2) utrzymanie w czystości mebli, sprzętu, naczyń, kuchni i pomieszczeń magazynowych,
3) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy placówki.
4.4 Do zadań pomocy nauczyciela należy:
1) pełnienie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków,
2) pomaganie nauczycielowi oddziału w przygotowaniu pomocy i rekwizytów do zajęć, zabaw, ćwiczeń i gier,
3) czynne uczestnictwo w zajęciach i zabawach z dziećmi prowadzonych przez nauczyciela,
4) utrzymanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach,
5) troska o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, niesienie natychmiastowej pomocy doraźnej,
6) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora i kierownika gospodarczego.
4.5 Do zadań woźnej przedszkola należy:
1) utrzymywanie idealnej czystości w pomieszczeniach powierzonych jej opiece,
2) pełna obsługa przy posiłkach: podawanie, sprzątanie, zmywanie z zachowaniem warunków higienicznych,
3) utrzymywanie w czystości i stanie używalności powierzonego jej sprzętu gospodarczego, mebli, naczyń,
4) rozkładanie i składanie leżaków,
5) wykonywanie drobnych napraw sprzętu, pościeli, ręczników itp.,
6) pomoc dzieciom w wykonywaniu czynności samoobsługowych
7) pomoc w czynnościach porządkowych podczas prowadzenia przez nauczyciela zajęć plastycznych i innych wymagających udziału drugiej osoby,
8) uczestniczenie w wycieczkach i spacerach poza terenem przedszkola,
9) dbanie o życie i bezpieczeństwo dzieci, niesienie pomocy doraźnej,
10) wykonywanie innych czynności poleconych dyrektora i kierownika gospodarczego wynikających z organizacji pracy.
4.6 Do zadań szatniarki należy:
1) utrzymywanie w czystości pomieszczeń szatni,
2) dyżurowanie w szatni w czasie odbierania dzieci,
3) pomoc przy rozbieraniu i ubieraniu dzieci,
4) wydawanie dzieci tylko rodzicom lub upoważnionym osobom,
5) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora lub osobę upoważnioną wynikających z organizacji pracy przedszkola.
13
4.7 Do obowiązków dozorcy należy:
1) całkowita odpowiedzialność za mienie przedszkola w czasie pełnienia dyżuru dziennego,
2) systematyczne kontrolowanie obiektu, zgłaszanie awarii wodno-kanalizacyjnych
3) elektrycznych,
4) utrzymywanie czystości i porządku przydzielonych pomieszczeń oraz terenu należącego do przedszkola,,
5) pomoc kierownikowi gospodarczemu w zaopatrywaniu przedszkola,
6) dbanie o stan sprzętu sportowego oraz zabawek w pomieszczeniach i w ogrodzie, które mogą zagrażać bezpieczeństwu dzieci, (wykonywanie drobnych napraw w budynku i na terenie przedszkola, a także sprzętu i zabawek)
6) dbałość o powierzone urządzenia i narzędzia pracy,
7) wykonywanie prac związanych z utrzymaniem w należytym stanie ogrodu przedszkolnego – troska o sprzęt i roślinność,
8) wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora lub kierownika gospodarczego, wynikających z organizacji pracy przedszkola.
4.8 Do obowiązków sekretarki należy:
1) Bieżąca znajomość przepisów i instrukcji.
2) Przestrzeganie przepisów o zachowaniu tajemnicy służbowej.
3) Prowadzenie teczek, korespondencji przychodzącej i wychodzącej.
4) Zbiór aktualnych przepisów prawnych.
5) Sporządzanie dokumentacji i korespondencji.
6) Prowadzenie ewidencji-rejestru pracowników zatrudnionych, teczek akt osobowych i
zwolnionych, emerytów i rencistów.
7) Prowadzenie kart ewidencji czasu pracy pracowników.
8) Prowadzenie rejestru urlopów, zwolnień lekarskich.
9) Sporządzanie sprawozdań SIO.
10) Pilnowanie aktualności książeczek zdrowia-zaświadczeń lekarza medycyny pracy.
11) Zgłaszanie do dyrektora uwag i wniosków usprawniających pracę sekretarki.
4.9 Obowiązki wszystkich pracowników:
1) regularne i punktualne przychodzenie do pracy i podpisywanie się na liście obecności,
2) w przypadku nieobecności w pracy spowodowanej chorobą, lub inna ważną okolicznością, zgłaszanie tego faktu w miejscu pracy w ciągu 24-ch godzin,
3) dokonywanie w określonym terminie wyznaczonych badań kontrolnych,
4) w każdej sytuacji kulturalne i taktowne zachowanie, dbałość o dobre imię przedszkola.
5) przestrzegać przepisów bhp i p.poż.
6) uczestniczyć w zebraniach i naradach.
7) bezwzględne przestrzeganie zasad związanych z zachowaniem bezpieczeństwa dzieci, powierzonych naszej opiece.
5. Personel pracujący w przedszkolu oraz sprawujący nadzór jest odpowiedzialny w swoim zakresie działania za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci. W wypadkach nagłych obowiązek natychmiastowego działania dotyczy wszystkich osób związanych z pracą w przedszkolu bez względu na zakres ich czynności służbowych.
14
§ 12.
1. Dyrektor przedszkola za zgodą organu prowadzącego może utworzyć stanowisko wice-dyrektora lub inne stanowisko kierownicze.
§ 13.
1. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań z uwzględnieniem propozycji rodziców ( prawnych opiekunów). Osoba prowadząca-dyrektor przedszkola ustala pensum i czas pracy nauczycieli.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczo-dydaktycznej wskazane jest aby nauczyciel opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola (w miarę możliwości kadrowych).
§ 14.
1. Przedszkole zatrudnia logopedę, psychologa i terapeutę SI.
2. Współpracuje z psychologiem z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. W/w specjaliści świadczą różne formy pomocy specjalistycznej na rzecz dzieci i rodziców. Odpowiadają przede wszystkim za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych im wychowanków .
3. Do zadań logopedy w szczególności należy;
1) Prowadzenie działalności profilaktycznej mającej na celu kształtowanie prawidłowej mowy i zapobieganie powstawaniu wad wymowy,
2) Prowadzenie w przedszkolu badan przesiewowych wykrywających wady wymowy,
3) Prowadzenie różnych form terapii ( ćwiczeń mowy ) logopedycznej,
4) Współpraca z rodzicami i opiekunami dzieci objętych pomocą w zakresie eliminacji zaburzeń mowy lub prostych wad artykulacyjnych,
5) Udzielanie konsultacji i innych form pomocy merytorycznej rodzicom, nauczycielom i opiekunom,
6) Szerzenie wiedzy logopedycznej,
7) Prowadzenie dokumentacji swojej pracy,
8) Czas pracy nauczyciela logopedy zatrudnionego w niepełnym wymiarze nie może przekraczać 20 godzin na tydzień. W ramach tego czasu nauczyciel zobowiązany jest prowadzić:
a) zajęcia opiekuńcze prowadzone z dziećmi indywidualne i grupowe
b) inne czynność wynikające z zadań statutowych przedszkola
c) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
3. Do zadań logopedy w szczególności należy;
1) Przeprowadzanie badań psychologicznych dzieci i ustalenie na ich podstawie diagnozy
psychologicznej:
a. wytypowanych drogą obserwacji, badań sondażowych itp.;
b. skierowanych przez przedszkole;
c. zgłoszonych przez rodziców.
15
2) Udzielanie pomocy rodzicom poprzez:
a. udzielanie porad wychowawczych i dydaktycznych;
b. kierowanie w razie potrzeby do innych specjalistów;
c. kierowanie w razie potrzeby do innych placówek specjalistycznych oświaty i zdrowia;
d. prowadzenie okresowych rozmów terapeutycznych.
3) Udzielanie pomocy nauczycielkom poprzez:
a. informowanie o wynikach przeprowadzonych badań i podjętych formach pomocy, za zgodą rodziców;
b. w uzasadnionych przypadkach i za zgoda rodziców przekazywanie pisemnych diagnoz psychologicznych oraz wskazówek odnośnie pracy i postępowania z dzieckiem;
c. konsultowanie zgłaszanych problemów i udzielanie wskazań wychowawczych;
d. udział w problemowych radach pedagogicznych na życzenie przedszkola.
4) Współorganizowanie i udział w zebraniach:
 z rodzicami - warsztaty,
 nauczycielami poprzez prelekcje, wykłady, warsztaty.
5) Prowadzenie obowiązującej dokumentacji:
a. dziennika pracy,
b. indywidualnych teczek badanych dzieci wg obowiązujących ustaleń.
§ 15.
1.1 Do zadań nauczyciela przedszkola w szczególności należy:
1. Nauczyciel odpowiada przede wszystkim za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków. W przypadku wystąpienia zagrożenia zdrowia lub życia dziecka należy niezwłocznie wezwać karetkę pogotowia i powiadomić rodziców. Lekarz przejmuje odpowiedzialność za życie i zdrowie dziecka. Jeżeli rodzic nie zjawia się, z dzieckiem do szpitala jedzie nauczyciel i czeka do momentu pojawienia się rodzica. Dziecka nie można zostawić samego.
1) nauczyciel tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci i ich zdolności, zainteresowania, dąży do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy
2) nauczyciel wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno – kulturalnej i przyrodniczej , wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń .
3) nauczyciel prowadzi dokumentację swojej pracy dydaktyczno – wychowawczej. Przebieg pracy dydaktyczno-wychowawczej odnotowuje w dzienniku zajęć przedszkola, który zobowiązany jest prowadzić. Nauczyciel prowadzi i dokumentuje obserwacje swoich wychowanków.
4) nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, doradcy metodycznego, specjalistów i pozostałych członków Rady Pedagogicznej
5) zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego traktowania dziecka, nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje
16
metody i formy pracy do jego możliwości .
6) nauczyciel współpracuje z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo –edukacyjnych .
7) czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. W ramach tego czasu nauczyciel zobowiązany jest prowadzić
a) zajęcia dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze prowadzone z dziećmi,
b) inne czynność wynikające z żadna statutowych przedszkola,
c) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
2. Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą w sprawach opieki, wychowania i kształcenia poprzez następujące formy:
a) zebrania ogólne,
b) zebrania grupowe według grafiku ustalonego przez dyrektora i nauczycieli lub na życzenie którejś ze stron,
c) zajęcia otwarte, warsztaty, prelekcje,
d) wystawy prac dzieci,
e) uroczystości i imprezy z udziałem członków rodzin dzieci,
f) kontakty podejmowane z inicjatywy nauczyciela i rodziców,
g) kąciki informacyjne dla rodziców.
2.1 Kontakty z rodzicami odbywają się w terminach ustalonych przez dyrektora, nauczycieli i rodziców, podanych do ogólnej wiadomości oraz na bieżąco w miarę aktualnych potrzeb.
VI. Wychowankowie przedszkola
§ 16.
1. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.
2. Dopuszcza się możliwość przyjmowania dzieci z lekkim stopniem niepełnosprawności 1-2 dzieci po analizie orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej określającego poziom rozwoju psychicznego i fizycznego oraz stanu zdrowia dziecka lub utworzenie oddziału integracyjnego.
3. Okres rekrutacji dzieci na następny rok ustalany jest przez dyrektora. Zasady rekrutacji i kwalifikacji dzieci do przedszkola dokonuje osoba prowadząca-dyrektor.
4. W przypadku, gdy liczba zgłoszonych dzieci do przedszkola jest większa niż liczba miejsc, pierwszeństwo mają:
a. dzieci pięcioletnie mające obowiązek jednorocznego przygotowania przedszkolnego,
b. dzieci sześcioletnie do 2012 r.,
c. dzieci już uczęszczające do przedszkola na zasadzie kontynuacji,
d. dzieci zamieszkałe na terenie Gminy Jabłonna.
5. Rodzice ubiegający się o miejsce w przedszkolu podpisują z dyrektorem przedszkola umowę cywilno-prawną na świadczenie usług edukacyjnych.
6. W terminie określonym przez dyrektor podaje się do wiadomości rodziców listy dzieci przyjętych do przedszkola.
7. Zgodnie z Konwencją Praw Dziecka wychowankowie przedszkola mają prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, a szczególnie: dostosowania czasu zajęć i zabaw do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci,
b) organizowania zajęć i zabaw na powietrzu z wykorzystaniem sprzętu terenowego,
c) zapewnienia bezpiecznego pobytu w przedszkolu,
d) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy psychicznej i fizycznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej,
17
e) życzliwego i podmiotowego traktowania podczas pobytu w przedszkolu.
8. Dyrektor przedszkola ma prawo skreślić dziecko z listy wychowanków:
1.Po uprzednim pisemnym zawiadomieniu rodziców i nieusprawiedliwionej, trwającej co najmniej miesiąc nieobecności dziecka w przedszkolu,
2.Gdy rodzice nie płacą za pobyt dziecka w przedszkolu dłużej niż jeden miesiąc bez wyjaśniania przyczyny, a w przypadku dziecka 6 letniego podjęciu decyzji o przeniesieniu wychowanka do innego oddziału realizującego podstawę programową wychowania przedszkolnego.
9. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
a) przestrzeganie niniejszego statutu;
b) przestrzeganie uchwał Rady Pedagogicznej,
c) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
d) terminowe uiszczanie opłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.
e) informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu.
f) niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
g) zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci pięcioletnich i sześcioletnich podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego.
h) zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce.
i) wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
j) inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola.
10. W przypadku zalegania i uchylania się od odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu w 2 miesiącu następuje skreślenie dziecka z listy dzieci przyjętych do przedszkola po uprzednim zawiadomieniu rodziców.
VII. Postanowienia końcowe
§ 17.
1. Przedszkole funkcjonuje jako placówka oświatowa niepubliczna.
2. Przedszkole prowadzi dokumentację bieżącą i archiwalną zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Koszty utrzymania przedszkola pokrywane są z dotacji Gminy w wysokości 75% kwoty przewidzianej na jedno dziecko w przedszkolach publicznych znajdujących się w sąsiednich gminach o zbliżonym charakterze.
4. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają osoba prowadząca przedszkole i Urząd Gminy Jabłonna wypłacający dotację.


Statut wchodzi w życie z dniem podpisania


Jabłonna, dnia 31 sierpnia 2010 r. 


                                                                                                                     Dyrektor przedszkola

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz